Konference: PMD 85
Od: | +GAMA |
Datum: | 23.3.2011 15:49 |
Předmět: | Re: idea: PMD 85-4 |
>Zakladom tejto myslienky je vytvorenie NOVEHO MODELU PMD 85, tj. >ziadna replika, ziaden klon, islo by o sebestacny model s novymi >featurami! Myšlenka chvályhodná. >Co nam vadi na sucasnom PMD 85 alebo co nove by sme prijali?? Zamyslel bych se nad tím, jak udržet maximální kompatibilitu, a s čím. Obzvlášť PMD-32-SD ukazuje na velké rozdíly mezi PMD. Jde o to, zda podporovat PMD 85-3, které je (s výjimkou "kompatibility módu" s Monitorem překopírovaným do RAM) neslučitelné se všemi ostatními modely (ale zas na něm "nativně" běhá PMD-32-SD a ROM skrytá "pod" VRAM nepřekáží v paměťovém prostoru), či PMD 85-2/2A, které je určeno nejvíce software (či přímo jeho rozšíření ve stylu C2717, který se mi zdá nejdotaženější, s nejlépe dotvořeným systémem, i s jeho tabulkou systémových služeb - ale zase i ten nechává překážet ROM v paměťovém prostoru). >- velmi, ale velmi nestastny video vystup > (zle synchro, farby ine cez RGB ako cez video, na starsich > modeloch navyse blby SECAM v TTL urovni atd...) V případě barev je otázka, zda podporovat paletu pro RGB, nebo paletu pro Video. Předpokládám, že nové PMD by mělo buď 50 Hz Video/RGB, nebo VGA (které má ale 60 Hz?). V případě použití VGA se jistě rozhodí synchronizace animací s televizním paprskem (ale to by při použití 8085, kerá je údajně rychlejší než 8080, asi bylo stejně jedno). >- katastrofalny stav klavesnic vsetkych modelov! C2717 má klávesnice dobré, jen ty konektory na tom nejsou dobře. Nejlépe by to řešila PS/2. >- nekompletne vyvedena zbernica Co se periferií týká, je otázka, zda jít cestou C2717 (zabudované jen nejnutnější věci) nebo zabudovat kompletní interface modul, jako u PMD. Rozumné by se mi ale jevilo přeci jen asi využít místa ve FPGA nebo na desce a zabudovat aplikační konektor, IMS, oba paralelní, RS-232 místo proudové smyčky (případný ConnectOne modul se dá připojit externě), i slot pro připojování ROM modulů. A PMD-32-SD by mohla být rovnou součástí desky (i když se tím obsadí jeden z paralelních portů natrvalo). >- ziadne nativne prerusenie, ktore by bolo mozne zapnut/vypnut Použití 8085 by toto řešilo (ta nějaká přerušení umí a hardware by se na to dal připravit). >- uplne nova zakladova doska, ktora by mala rozmerovo vychadzat > tak, aby sedela na lavej konektorovej strane do ktorejkolvek > kasne starych modelov Otázka je, proč do původní case? Pokud chceme odvrhnout klávesnici, použít jiný zdroj, a nejspíš i jinak řešit konektory a ROM sloty? (Má být deska patrová tak, aby usazena v originální case přijala originální ROM modul? Má sedět do konektorových otvorů i na zadní straně?) Spíš bych byl pro to, přizpůsobit ji nějaké dostupné malé plastové krabičce - třeba stylově šedé. (https://picasaweb.google.com/dex.128/Replica1# ) >- ak by to bolo mozne, nahradit 8080 za 8085 - asi to nebude > "len tak", ale za pokus by to stalo! Ze softwarové stránky, pokud jsem to dobře pochopil, by neměl být problém, údajně má ale 8085 rychleji vyonávat instrukce, takže se možnározhodí chování některých programů závislých na načasování, nebo synchronizace animace s televizním paprskem (které by se jistě rozhodilo i v případě použití VGA). >- najst nejaku zlatu strednu cestu, ako vyriesit problem so > starymi FRB konektormi s vyvedenym aplikacnym, GPIO a IMS-2 > rozhranim, ale zaroven by sa hodilo vyviest aj celu zbernicu, > na ktoru by sa lepsie vyvyjal novy hardware... co s tym? Moderně je definován konektor pro PMD-32-SD (Canon), ale toby bylo nejspíš lepší mít rovnou zabudované. Otázka je, zda FRB nějak "přemapovat" na Canon, nebo jít cestou C2717 a použít "přímý konektor" (á la ISA), do kterého by se zasouvala rovnou deska. >- priamo zabudovat Romanov odladeny a funkcny Keyface a vyviest > uz iba PS/2 konektor (viac info o keyface sa objavi uz onedlho > na nasej stranke). Už je odladěno? Super! >- zapracovat Duskyho rozsirenie VideoRAM Nevím, co přesně obnáší... >- zapracovat prerusenie synchronizovane na koniec vykreslovania > snimku (v case, kedy sa luc vracia do laveho horneho rohu), > ktore by sa ovladalo napr. na 6. bite portu PC systemovej 8255. > Bude vsak treba vymysliet sposob, ako by mohli byt zdielane > tieto prerusenia napr. pre Libovickeho alebo Poly-08 mysi. Hm... To bude na delší přemýšlení a diskusi. >- ak by to bolo mozne, vymysliet sposob, ako na urovni hardwaru > dosiahnut presun bloku pamate z miesta na miesto - doslova HW > ldir - ten je podla mna snad najvacsia prekazka programatora > na i8080. Navyse, presuny by mohli mat niekolko modov: Okrem > klasickych presunov (ldir, lddr) by mohli byt aj tzv. blitter > presuny priamo do videoram v pozadovanej sirke a vyske na > urcene miesto z linearneho buffera - to by otvorilo dvere > demoscene ;) Snadno se to prý dá realizovat přímo ve FPGA. Narozdíl od komerčního DMA čipu by bylo možné to naučit zacházet právě specificky s VRAM PMD. Otázka je, co čeho všeho čip nutit (například kromě obdélníků umět do VRAM přenášet i maskované sprity? Zabudovat interpolátor pro rychlé kreslení čar?). V6Z80P spoustu takových věcí řešilo, otázka je, zda půjde použít část zdrojáku z něj. >- taktiez, pouvazovat nad dalsimi grafickymi rezimami: > Inspirujuc sa Zbrojovackom - rozlisenie 384 x 256, monochrom, > so vsetkymi 8 bitmi grafickej predlohy na celom riadku (48b). > Alebo este odvaznejsie - rozlisenie 384 x 256, farebne, > s klasickym rozlozenim 6bit graf.predloha, 2bit atribut, ale > na celych 64 bytoch, cize by sa bral do uvahy aj zapisnik. > Alebo uplne najodvaznejsi graf.rezim - rozlisenie 512 x 256, > celych 16 kil, ale bez opacneho radenia pixelov v byte! > Samozrejme, tu by sa dala vyuzit Duskyho "tienova" VideoRAM > prave na farebne atributy. Ale to uz su vsetko prehnane a > extremisticke vizie :))) Podporoval bych mód pixelově kompatibilní s C2717 (384 bodů na řádek, "zdrcnuto" přeadresováním do souvislého bloku 12 kB), s tím, že by se barvy řešily buď atributy ve stínové RAM, nebo (ale to mi připadá jako méně vhodný nápad) jako u PP-01 mít tři VRAM "přes sebe" pro každou barevnou složku (R VRAM, G VRAM, B VRAM). Přeci jen už existuje nějaký (byť ne hojný) software, který tento mód využívá. A naopak by bylo dobré, kdyby aspoŇ část software pro "nové PMD" běhala tak nějak i na původních strojích. 8 až 16 barev (pokud nebudou vyloženě zůstávat volné bity pro dejme tomu 256 barev, což už považuju za zbytečné), by podle mne bohatě stačilo - nebo, nekamenujte mne, by jeden bit mohl přepínat barvy/odstíny šedi (bylo by tak například 14 barev - 8 barviček včetně černé a bílé, a 8 odstínů šedi včetně černé a bílé). Přijde mi to praktičtější než třeba flash. Pak u takového šedo-barvového přepínátka zbývá dořešit, zda jako u Spectra či původního PMD (kde je nastaven, tam je platný) nebo jako toggle (u Sinclairu QL - pokud chci třeba blikající kurzor, stačí nahodit bity na jeho levém a pravém okraji, od nahozeného bitu vše bliká až k dalšímu nahozenému bitu). >- mozno by stalo za uvahu zapracovat zvukovy interface Musica 2 > uz priamo na dosku. Interface "Musica 2" bude mat 4 kanaly, > kazdy samostatne LCR panoramovanie, 16 hlasitostnych urovni, > sumovy generator a HW obalky (samozrejme to musi Roman cele > dokoncit a odladit). Jistě, měl by být přímo na desce. >Viem, ze je to beh na dlhe trate a Roman ma s tym hned poslal >do kelu, lebo sa chce teraz plne venovat Musica 2. ;))) >Ja som to vsak chcel dat "na papier", aby sa tu okolo toho >mohol rozputat nejaky kvalitny flamewar ... eehm, zartujem :D I když je málo lidí, kteří by to mohli/uměli/měli čas udělat, je dobré ujasnit si, o co vlastně stojíme a o co už ne. Jestli chceme TrueColor, nebo stačí pár barev, aby VRAM příliš nerostla a dalo ses ní rozumně hýbat. Jestli stačí 64 kB RAM, nebo (kvůli paměťově náročnějším rozšířeným grafickým módům) potřebujeme PMD-128 nebo PMD-512 (nebo PMD-1024). Zda mít PMD-32-SD jako externí zařízení pro případ, že SD karty vyjdou z módy a bude se nahrávat na magii v kostkách, nebo ho zabudovat. Nebo zda zabudované WiFi, či raději RS-232 a WiFi ConnectOne modul připojovat externě. Už jen kvůli tomu, aby ten, kdo to (nakonec) (možná) udělá, nebyl ostatními plísněn, že to a ono měl udělat jinak. Ale stejně z toho bude flame :o)