Konference: PMD 85

Od: Martin N.
Datum: 23.3.2011 20:40
Předmět: Re: idea: PMD 85-4 - video


Ahoj,

nektere napady uz tu padly od jinych, tak jen to, co mne napadlo pri 
cteni +Gamova prispevku.
> Podporoval bych mód pixelově kompatibilní s C2717 (384 bodů na řádek,
 "zdrcnuto" přeadresováním do souvislého bloku 12 kB), s tím, že by se
barvy řešily buď atributy ve stínové RAM, nebo (ale to mi připadá jako
méně vhodný nápad) jako u PP-01 mít tři VRAM "přes sebe" pro každou
barevnou složku (R VRAM, G VRAM, B VRAM).
> Přeci jen už existuje nějaký (byť ne hojný) software, který tento mód 
využívá.
> A naopak by bylo dobré, kdyby aspoŇ část software pro "nové PMD" běhala 
tak nějak i na původních strojích.
>
> 8 až 16 barev (pokud nebudou vyloženě zůstávat volné bity pro dejme tomu
256 barev, což už považuju za zbytečné), by podle mne bohatě stačilo -
nebo, nekamenujte mne, by jeden bit mohl přepínat barvy/odstíny šedi (bylo
by tak například 14 barev - 8 barviček včetně černé a bílé, a 8
odstínů  šedi včetně černé a bílé).
> Přijde mi to praktičtější než třeba flash.
> Pak u takového šedo-barvového přepínátka zbývá dořešit, zda jako u
Spectra či původního PMD (kde je nastaven, tam je platný) nebo jako toggle
(u Sinclairu QL - pokud chci třeba blikající kurzor, stačí nahodit bity na 
jeho levém a pravém okraji, od nahozeného bitu vše bliká až k dalšímu
nahozenému bitu).

Co se týká grafiky, vzal bych možná inspiraci z mého druhého domovskéhopočítače - Atari 800. Používalo displaylist a dalo se nadefinovat jinou 
zdrojovou paměť a jiný grafický režim pro každý řádek obrazovky.
 Jinými 
slovy, obraz bych asi nechal generovat vyhrazeným jednočipem, který by 
měl přístup do celé paměťi PMD a měl by navíc uloženu následující
tabulku:
0. řádek: C000
1. řádek C040
2. řádek C080
....
255. řádek FFC0

Pro scroll by pak stačilo přepsat tabulku řádků. Generátor by měl jít 
přepnout do režimu grafiky 288 nebo 384 bodů (pro extrémisty by třeba 
šel udělat i ten režim 512 bodů).
Pro barvičky bych využil námět z časopisu VTM (který již 8 let slibuji 
uploadnout na web - až ho zase najdu, zveřejním jej) - barev stále 5 
(černá + 4 barvy), ale na výběr z celé palety (v tom VTM byly přes 8255 
vybírány barvy z tabulky v EPROM, takže jen asi 256 barev). Takže 
budoucí generátor by mohl mít kromě tabulky zdrojových adres pro řádky 
ještě také tabulku 5*3 bajty pro míchání barev - možnost si namíchat 5libovolných RGB barev. Takovýto generátor grafiky by nemusel být moc 
složitý a přitom by ulehčil demomakerům různé blbinky. Ve výchozím
 stavu 
samozřejmě kompatibilní se zobrazením PMD.

Co se technické realizace týká, jako procesor bych volil nějaký klon 
Z80, aby se CPU neemulovalo a jelo to v reálu. Určitě bych šel do 
statických RAM, aby se nemusel řešit refresh. Plošný spoj bych navrhoval 
jako "dělitelný" na části, jako v původním PMD. Tedy základní deska, 
deska interfaců a deska ROM modulu. Vnitřní konektor pro interfacy/ROM 
modul obsahuje snad vše potřebné, takže navrhuji přidat ještě jeden 
konektor se stejnými signály. Desku interfaců pak ve variantě "full" se 
všemi vstupy/výstupy a nebo jako "basic" jen se sériovým portem. Ovšem 
je otázka, zda zrovna sériový port nepřesunout na základní desku, aby sedal postavit jen minimální základ pro programování a hraní bez 
rozšiřujících desek. Jako náhradu FRB navrhuji dvouřadé DIN lišty 
(http://www.ges.cz/-pbd-20s-ges06600327.html) - rozměrově jsou podobné, 
cenově dostupné. Navíc by šla snadno udělat redukce DIN/FRB pro 
připojování starších originálních periferií. Při troše násilí jde 
kolíková DIN lišta narvat i do FRB s hranatými dirkami.

Martin Schotek



Ostatní příspěvky vlákna:

 
[2011/3 (63)] [2011/4 (33)] [2011/5 (5)] [2011/6 (7)] [2011/8 (1)] [2011/11 (2)] [2011/12 (25)]


[2011 (136)] [2012 (67)] [2013 (60)]